Saturday, April 24, 2010

Labu Aneh... Pelik....


Saya pasti semua orang tau apa itu buah labu. Labu adalah sejenis sayuran yang hidup menjalar diatas tanah. Labu ni biasanya dimasak lemak. Fuh sedapnya....makan dengan ikan goreng sekali dengan sambal belacan. Terliur beb...



Tapi apa yang saya nak cerita kat sini adalah ciri fizikal labu yang ayah saya (Mohd Hairi Barni) tanam. Lazimnya labu berbentuk seakan bulat. Seperti yang kita selalu nampak. Tapi labu yang ayah saya tanam ni semua berbentuk memanjang. Iye, memanjang... pelik bukan? bukan satu buah je, tapi semua buah pokok tu memanjang. Tiada satupun yang bulat. Inilah labu manis panjang yang pertama saya jumpa sepanjang hidup saya. Carian dalam internetpun tak jumpa lagi aktikel atau gambar mengenai labu panjang ni.


Alkisah, En Hairi ni tanam labu ni menggunakan biji benih labu manis biasa. Biasa, yang jual kat kedai tu. Bila tumbuh pokoknya macam pokok labu biasa. Membesarpun macam pokok labu biasa. Tiada apa pun yang luar biasa. Tapi bila berbuah ia semakin memanjang dari sehari ke sehari. Semua buahnya memanjang. Saya pun tak tau apa puncanya. Nak kata faktor tanah tak mungkin. Sebelum ni pokok labu yang tanam kat situ berbuah macam biasa je. Cuma pokok yang ni je...heran juga ye.



Labu ni kalau kita masak, macam labu biasa juga. Cuma saya rasa macam lebih manis dan lebih sedap...mungkin boleh dikomersilkan. Boleh jadi usahawan labu berjaya ni. Tapi apa nak letak nama labu ni ye... labu panjang. Tak best pulak sebutannya. Labu tinggi...tak sesuai. labu belon panjang...hehehehe.... apa-apa ajelah. Kejadian alam... besarnya kekuasaan tuhan...

1 comment:

udin said...

labu ni sedap kalau buat masak lemak.. pastu letak lada hitam.. sedapnya... lebih sedap daripada labu yang biasa tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...