Friday, June 28, 2013

Nissan Almera tak jimat minyak

Sejak akhir-akhir ini aku dapat rasakan yang kereta Nissan Almera VL yang aku guna agak tidak menjimatkan minyak. Tempat kerja dengan rumah tidak sampai 10km. Tidak perlu melalui atau meredah jalan yang jem. Cuma kadang-kadang kena berurusan disekitar Masai atau pun Pasir Gudang. Tapi minyak cuma dapat bertahan setakat 3 hingga 4 hari sahaja.


Bila isi tangki penuh cuma boleh pergi 351km sahaja. 

Bila hari kedua guna , bacaan boleh pergi dah jadi 294km sahaja. 

Isi tangki penuh tu pun masa nak balik kerja dan bacaan hari kedua tu selepas balik kerja. Rasa macam tidak logik sebab dikhabarkan jarak setangki penuh almera boleh mencapai jarak 600km. Iye, aku faham sebab aku bawa kereta untuk pemanduan dalam bandar yang memungkinkan banyak penggunaan minyak dan brek. Tetapi kenapa bila aku isi penuh bacaan meter tak mencatat 600km. Adakah disebabkan aku isi minyak di kawasan bandar. Tetapi kalau aku isi di pam minyak sekitar lebuhraya boleh tercatat 600 km pula. Mustahil. Aku bawa kereta pun bukanlah secara melulu. Slow & steady je. Jerebu juga rasanya bucan punca catatan tersebut. Mungkinkan meter digital tersebut sudah rosak? Hanya juruteknik Tan Chong sahaja dapat merungkainya. Tetapi ini bukan persoalan mudah kerana melalui pembacaan aku, masalah seperti ini seperti tiada penyelesaiannya. Atau sememangnya catatan tersebut memang catatan rasmi untuk semua kereta almera seluruh negara. Banyak persoalan bermain difikiran yang malas untuk aku fikirkan.

Untuk rekod, aku tidak membuat sebarang modifikasi kereta ini. Tayar standard saiz 15, rim sport pun tidak diganti walaupun rupanya agak tidak menarik perhatian aku. Untuk servis, kini sudah menghampiri servis ketiga iaitu 10,000 km. Aku pun ada terbaca dalam internet mengenai permasalahan ini. Tetapi kes tersebut berbeza dengan aku sebab mereka ada menukar rim dan tayar kepada saiz 17. Aku pulak apa kes?

Sekarang ni aku simpan sahaja kereta dirumah sebab sakit hati. Aku bawa kereta kancil yang tersayang tu pergi kerja. Lagi jimat minyak. Isi tangki penuh RM30 boleh sampai 4 atau 5 hari pergi dan balik kerja. Jimat kan?


Kalau ada sesiapa yang ada pengalaman mengenai perkara ini, diharapkan dapat memberikan komen yang dapat membantu mengurangkan kesakitan hati ini yang terguris dengan janji-janji manis yang telah dilemparkan kepada kami. Isk...

208 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 208 of 208
Anonymous said...

Sape penah service tuk 80000km brp hrganye??

Unknown said...

Kelajuan kereta mesti kekal pada kadar tertentu,cth rpm 3000,rendah atau lebih tinggi memberi kesan pada minyak.

Anonymous said...

Apalah banyak nau komen2 tawaran loan ni. Sampah betul. Orang nak baca pun terganggu.

anba said...

Same story for my car too

Suyono Ratha said...

Nama saya Suyono Ratha, saya ingin menggunakan media ini untuk menasihati semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman Internet kerana banyak peminjam internet di sini semua penipu dan mereka hanya cerita untuk menipu wang anda, saya meminta pinjaman Rp750, 000,000, 00 dari seorang wanita di Turki dan saya memperoleh Rp25.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

Pada 12 Januari 2020, rakan saya KABU-LAYU di tempat kerja saya memerlukan saya pinjaman dari ACCESS LOAN FIRM dan dia akhirnya Menerima pinjaman. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya sangat banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga Tuhan memberkati Puan MARIA ALEXANDER atas apa yang telah dilakukannya kepada saya dan keluarga, saya memerlukan rakan-rakan saya untuk memaklumkan saya kepada seorang ibu yang baik.MARIA ALEXANDER, ACCESS LOAN FIRM, semoga dia memerlukan dan saya meminta pinjaman sebanyak Rp750,000,000, 00
Saya memerlukan terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.


Akhirnya, saya mendapat pinjaman di akaun bank saya dan saya meminta rakan saya KABU-LAYU untuk menerima pinjaman dan saya juga menyediakan banyak orang kepada Puan MARIA ALEXANDER ibu yang baik berharap mereka juga mendapat pinjaman mereka tanpa berlengah ..
Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya menghubungi ibu yang baik, anda memerlukan pinjaman dan anda juga akan memberikan bukti ibu yang baik.

jadi saya menggunakan cara ini untuk setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai yang membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan MARIA ALEXANDER melalui EMAIL: (mariaalexander818@gmail.com) (Whatsapp: +1 (254) 276-8402

Anda masih boleh menghubungi saya memerlukan lebih banyak maklumat melalui EMAIL: suyonoratha@gmail.com

Anda juga boleh menghubungi rakan saya KABU-LAYU melalui EMAILnya: kabulayu18@gmail.com
terima kasih sekali lagi kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan dan kesejahteraan.

Agus Santoso said...

Salam untuk kalian semua. Nama saya Agus Santoso, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan para pencari pinjaman agar berhati-hati, karena banyak sekali penipuan di mana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan berjanji ini dan itu, para penganggur, saya sarankan Anda semua memiliki untuk berhati-hati

Beberapa bulan yang lalu, saya mengalami kesulitan keuangan dan sangat membutuhkan pinjaman untuk mendapatkan kembali bisnis saya, saya mengajukan pinjaman 250 juta. Saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya mengalami lebih banyak kesulitan keuangan karena saya meminjam untuk membayar sebagian biaya setelah menghabiskan dana saya. Saya hampir kehilangan harapan sampai ALLAH menggunakan teman saya untuk merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Helen Wilson, seorang ibu yang luar biasa, yang meminjamkan saya pinjaman 250 juta tanpa jaminan dalam waktu 24 jam tanpa tekanan pada tingkat bunga 2%.

Saya terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan telah dicairkan langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji akan membagikan kabar baik agar masyarakat bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ibu yang baik melalui email: helenwilson719@gmail.com

dan dengan rahmat Allah dia tidak akan mengecewakan. jika Anda mematuhi perintah-perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: agsantoso576@gmail.com
dan teman saya yang memperkenalkan saya dan bercerita tentang Bu Helen Wilson, dia juga mendapat pinjaman baru dari Bu Helen Wilson, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (wahyusaptohandoko256@gmail.com) sekarang,

Yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman bulanan saya. Anda masih bisa mengobrol, ibu yang baik, Nomor WhatsApp; +1-585-326-2165

mohon bijak dan semoga Allah membimbing kita semua

Nama saya Agus Santoso
Pinjaman saya 250 juta
KEUANGAN WEMA
email: helenwilson719@gmail.com
WA: +1-585-326-2165

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh

Anonymous said...

saya baru pakai kreta almera setahun jenis E tomey. mula mula ok rasa mcm save minyak tapi selepas servis 10000km rasa mcm dah tak save minyak. Tambah rm30 hari ni blh bertahan sampai esok untuk ke tempT bkerja lbih kurang 14km pergi balik. Adakah pemilihan mimyak enjin juga penting untuk kelanjaran pemanduan?

Anonymous said...

Tenat poket pakai vios bang.....

«Oldest ‹Older   201 – 208 of 208   Newer› Newest»

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...